Att ha ett tjänsteperspektiv på sin verksamhet innebär att fokusera på resultatet och fråga sig vad vi behöver ha förmåga att göra och vad vi måste ha som input. Det är ett enkelt och kraftfullt perspektiv som i många fall kan vara att föredra framför processperspektivet. Här nedan kommer vi att berätta varför.
För många år sedan satt jag och förberedde ett kundmöte. Jag tog ett vitt A4-ark och ritade en grön kvadrat och i den placerade jag fyra gula post-it-lappar. Jag satte även två rosa post-it-lappar på pappret, en till höger och en till vänster om kvadraten. Efter en stund kom min då 8-åriga dotter Anna och frågade vad jag gjorde.
”Jag hjälper en storbank att tjäna mer pengar”. Hon tyckte det såg roligt ut och undrade vad alla lappar var till för. För att svara på det fick jag en idé om en morotsmaskin (kanske var det berättelsen om Snurre Sprätt som hade etsat sig fast i mitt minne).
Morotsmaskinen illustrerar ett tjänsteperspektiv
Så här fungerar morotsmaskinen: du har en påse morötter men det du egentligen vill ha är en tallrik med rena, skalade och skivade morötter. Antag nu att du har en maskin som kan göra just det. Du stoppar in en morot i maskinen, trycker på ett antal knappar och som i ett trollslag har du en läcker morotstallrik.
I mitt fall ovan symboliseras maskinen av den gröna kvadraten och de fyra gula lapparna.
Tjänsteperspektivet - ett kraftfullt sätt att fokusera på resultat
Det visar sig att en åttaåring mycket enkelt kan beskriva vad det ska stå på knapparna!
"Man måste skala moroten, skölja av den, skiva den och sedan lägga upp skivorna på tallriken".
Hon tänkte i den ordning som hon tänkte trycka på knapparna och det underlättar ibland. Men hon tänkte även ett steg till när hon något bekymrat påpekade att det här inte kommer att fungera. Jag frågade: "Så du menar att det inte kommer komma ut en morotstallrik när vi stoppar in en morot och trycker på knapparna?". Då svarade hon: " Pappa, vi har ju inga tallrikar!"
Exemplet visar hur kraftfullt ett tjänsteperspektiv är. Genom att fokusera på resultatet och ställa frågan VAD (vad behöver vi ha förmåga att göra och vad måste vi ha som input?) slipper vi alla svåra frågor som ska besvaras i processperspektivet (VEM, HUR, NÄR, VAR, VILKET (IT-stöd).
Fördelar med ett tjänsteperspektiv
Tjänsteperspektivet är mycket kraftfullt i all sin enkelhet.
Om man vågar hålla det på en basal nivå så kan till och med en åttaåring förstå hur man löser uppgiften, och komma på rätt svar.
Morotsmaskinen fungerar utmärkt för att förklara principerna bakom modellering av affärstjänster och förmågor. Jag har använt illustrationen i många typer av organisationer och på alla nivåer, till och med i styrelserummet.
Du har väl inte missat vår fantastiska app? Ladda ned den direkt helt gratis genom länken nedan.